Lid worden Inloggen
start Over COPD vzw Wat is COPD? Tips Getuigenissen Kalender Donaties Contact    
PRAKTISCHE TIPS

Actief zijn om minder klachten te hebben

Voldoende dagelijkse fysieke activiteit zorgt voor een betere conditie en minder klachten van kortademigheid.

Van fysieke activiteiten zoals wandelen of fietsen word je mogelijk kortademig. Toch is het belangrijk om minstens 30 minuten per dag fysiek actief te zijn.

Fysieke activiteit hoeft geen sport te zijn. Wandelen en fietsen of andere activiteiten met voldoende beweging die jij leuk vindt, zijn hiervoor geschikt.

Bij fysieke activiteit mag u gerust wat kortademig zijn. Dit heeft geen schadelijke invloed op uw ziekte. Als u sterk kortademig bent, kan u wat rustpauzes inlassen om zo weer op adem komen en nadien te hernemen.


Eten om gezond te blijven

Een gezonde voeding zorgt voor voldoende afwisseling tussen verse groenten en fruit, brood, aardappelen of deegwaren, vlees, vis en melkproducten. 

Voor mensen met COPD is het eten van eiwitten erg belangrijk.  Dit kan door vlees, vis en melkproducten op de menukaart te plaatsen.

Zowel overgewicht als ondergewicht zijn ongunstig. Een dieetadvies kan hier helpen. 

Veel mensen met COPD hebben andere aandoeningen waarvoor de voeding aangepast moet worden. Bekijk dit met uw arts. 

Frequente kleine maaltijden zorgen voor minder kortademigheid bij het eten. 



Een gezonde geest doet wonderen

Door de onvoorspelbaarheid van je longziekte, durf je soms geen plannen of afspraken meer te maken.  Neem daarom initiatief op dagen dat je je goed voelt. 

Je kortademigheid kan je soms somber maken, boos of ongerust.  Daarom ben je nog niet depressief.  Maar als piekeren je dag gaat overheersen, spreek er dan over met je arts.

Er is niets zo ontmoedigend als het gevoel voortdurend tekort te schieten.  Zorg daarom voor 'succeservaringen' door iets te doen dat haalbaar is en dat je aangenaam vindt. Dit kunnen kleine dingen zijn!

Kort van adem is kort van stof.  Spaar het praten over moeilijke dingen of negatieve gevoelens voor de momenten waarop je wat meer adem hebt.

Het gevoel van luchttekort is heel beangstigend.  Maar soms kan angst meer de adem afsnijden dan de inspanning zelf.  Probeer op te merken wat rustig of gespannen zijn met je adem doet. 


Leef in longvriendelijk huis

Stoppen met roken is de belangrijkste stap naar beter leven met je COPD. Vraag ook aan anderen om niet te roken in uw omgeving en zeker niet in je woning. 

Bij smog of bij warm weer blijf je beter binnen wanneer je ernstig COPD hebt. Vermijd te hoge temperaturen in huis en temperatuurschommelingen. De ideale temperatuur in een leefruimte is 20°. In een slaapkamer is dat 14°. Uw woning wordt best dagelijks grondig verlucht.

Een rollator kan bij mensen met ernstig COPD wandelen en verplaatsingen buitenshuis weer mogelijk maken. Las korte frequente rustpauzes in, eerder dan één lange onderbreking. 

Indien verplaatsingen thuis moeilijker worden, kan je een aantal aanpassingen in huis laten voorzien. Dit kan wanneer je jonger bent dan 65 jaar eventueel door het Vlaams Agentschap worden vergoed. 


Verzorg uw sociale contacten en laat je ondersteunen

Wanneer je zaken niet langer alleen aankan, kan je beroep doen op een groot aanbod van professionele thuiszorgdiensten.  Zo slaag je erin langer in je vertrouwde omgeving te blijven.

De overheid voorziet  in een aantal sociale voorzieningen (uitkeringen, vrijstellingen, verminderingen, premies) voor personen met een ziekte of een handicap.

Informeer je hierover. Instanties zullen je graag helpen bij je aanvraag. 

Blijf je contacten met buren, vrienden en familieleden verzorgen. Blijf werken of je werk hervatten indien je dit aankan. Blijf je hobby uitvoeren of sluit je aan bij een vereniging. Het voorkomt dat je in een sociaal isolement terecht komt en je eenzaam gaat voelen.

Sociale steun van familieleden helpt om je medicatie op tijd te nemen, om actief te zijn en om te praten over je emoties en praktische problemen. Aanvaard hulp als een zegen! 






© COPD vzw 2018        naar onze Facebook paigna