Nieuwsbrief 4 van 2024

Inhoudstafel

BESTE LOTGENOOT

BESTE SYMPATHISANT

Voorwoord

In de natuur zien we nu al hoe de herfst zijn intrede heeft gedaan. Herfstkleuren, vallende bladeren, kouder, winderig. Kortom stilaan tijd om een evaluatie van de voorbije lente/zomerperiode te maken. Doen we dit wat betreft het weer en de zomerse geneugten, dan doen wij dit ook reeds voor de COPD vzw-activiteiten.

Anderhalve week na Pasen startten we in West-Vlaanderen, met name de kaasmakerij Baliehof in Jabbeke.

Haast week na week stond donderdag in het teken van een uitstap met lotgenoten. Wie er van dag één bij was, wilde telkens opnieuw aanwezig zijn. Partners van lotgenoten vertelden ons dat hun man/vrouw reeds na het weekend de nieuwe plannen ontvouwde om toch maar zeker aanwezig te kunnen zijn. Na zo’n verhalen kan je als vereniging voor mensen met de aandoening COPD niet anders dan zeggen :”Volgend jaar doen we er opnieuw alles aan om onze vrienden/vriendinnen – zo mogen we mekaar ondertussen noemen – lotgenoten  gelukkig te zien”.

Als bestuursteam plannen we, evalueren we. Maar jullie kunnen heel wat feedback, zowel positieve als negatieve aanbrengen. Jullie kunnen ons nieuwe mogelijkheden bezorgen. Wie kent er jouw streek beter dan jij zelf.

Stuur alles door aan info@copdvzw.be . We zullen alles rustig bekijken in het licht van de mogelijkheden, waar wij als vzw, als groep kunnen mee aan de slag gaan.

Voor het huidig werkjaar wachten ons nog enkele mooie, nuttige en aangename activiteiten. Alle nodige informatie hierover lees je in de rubriek “WEET JE/WIST JE?”

Als patiëntenvereniging is het ook onze taak en plicht om jullie ook in te lichten over studies, enquêtes, bevragingen e.d. meer, ons aangeboden door klinieken, revacentra, professoren, studenten enz. Deze vinden jullie steeds terug in een speciaal daarvoor opgestelde Nieuwsflash. NEEM DEEL! Zo help ook jij het wetenschappelijk onderzoek i.v.m. COPD.

Tot slot : “Kom goed de herfst door. Verzorg je en denk aan je vaccinaties”.

Vic Nevelsteen

COPD vzw-Bestuursteam

Een kattenkrab en nu?

Wat is het?

Een wondje door de krab van een kat is meestal klein en niet ernstig. Maar op de nagels van een kat zitten microben, die een infectie kunnen veroorzaken. Daarom moet je een kattenkrab steeds goed verzorgen.

Een voorbeeld hiervan is de kattenkrabziekte, die bij verzwakte slachtoffers (zoals ouderen of mensen met een verzwakt afweersysteem) ernstige gevolgen kan hebben. Een kat kan drager zijn van die bacterie zonder zelf ziek te zijn.

Wees extra voorzichtig bij verwilderde of loslopende katten. Ook katten met vlooien vergroten het risico op besmetting omdat vlooien ziekten kunnen overbrengen op katten. Die kunnen vervolgens mensen besmetten.

Let wel : de kattenkrabziekte heeft niets te maken met toxoplasmose, ook wel kattenziekte genoemd. Toxoplasmose loop je op via de uitwerpselen van besmette katten, bv. door het eten van ongewassen sla.

Wat stel je vast?

Sommige katten zijn besmet met de bacterie Bartonella henselae. Dat is een bacterie die de kattenkrabziekte kan veroorzaken bij mensen met een verminderde weerstand.

De symptomen zijn :

  • Een rood knobbeltje dat ontstaat op de krabplaats.
  • Dit kan etteren en ontsteken.
  • Dit geneest bijna altijd vanzelf.
  • In ernstige gevallen : Heb je koorts en voel je je ziek.

Aanbeveling

Zorg voor veiligheid en beoordeel de toestand van het slachtoffer, was je handen en trek wegwerphandschoenen aan.

Raadpleeg gespecialiseerde hulp als :

  • De krab door een loslopende, verwilderde kat werd gegeven
  • Het slachtoffer enkele dagen na de krab ziek wordt en koorts heeft
  • Het slachtoffer andere symptomen vertoont dan een huidletsel, bijvoorbeeld : zwelling van een lymfeklier, hoofdpijn, stuipen
  • Het slachtoffer (vermoedelijk) onvoldoende tegen tetanus is beschermd
  • Het slachtoffer werd niet gevaccineerd
  • De herhalingsvaccinatie is te lang geleden
  • Er is twijfel.

Verleen verdere eerste hulp :

  • Als het krabletsel bloedt, stelp dan eerst de bloeding door op de wonde te drukken.
  • Spoel de krabwonde uitgebreid met water. Heb je geen water ter beschikking? Ontsmet dan de wonde.
  • Dep de wonde droog.
  • Dek het krabletsel steriel af.
  • Trek je wegwerphandschoenen uit en was of ontsmet je handen nadat je eerste hulp hebt verleend.

Krijg je enkele dagen na de krab koorts en heb je een zwelling op de krabplaats? Raadpleeg dan een arts.

Hoe kan je een kattenkrab voorkomen?

  • Leer je kinderen hoe ze met katten moeten omgaan :
  • Stoor een kat niet tijdens het eten.
  • Maak een kat niet plots wakker als ze slaapt.
  • Leer het normale gedrag van een kat herkennen. Is ze niet meer volledig ontspannen? Stop dan met aaien en/of spelen.
  • Laat jonge katjes niet met je handen, vingers of voeten spelen. Geef ze kattenspeeltjes.
  • Laat vreemde, loslopende katten met rust. Katten krabben omdat ze schrikken of angstig zijn.
  • Behandel de kat als ze vlooien heeft. Vlooien kunnen de kat immers besmetten met de bacterie, die de kattenkrabziekte veroorzaakt.
  • Vaak wordt een speelse, jonge kat rustiger nadat ze is gesteriliseerd.

(Bron : Gezondheid en Wetenschap)

Wanneer de kat van huis is, moet je een nieuwe kopen.

Verzwikte enkel? Ijs leggen?

Een verzwikte enkel, een geblesseerde pols, een overbelaste knie door het sporten of een valpartij? Meestal is de eerste reflex : koelen met ijskompres.

“Mensen doen dat uit gewoonte, traditie of kopieergedrag, maar ijs kan het herstel net vertragen” waarschuwt de sportarts.

Pijn, zwelling en roodheid zijn typische symptomen, die opduiken bij dergelijke blessures. De eerste reactie is ijs leggen omdat men er vanuit gaat dat koude de pijn Pdempt, de zwelling doet verminderen en de ontstekingsreactie onderdrukt. Er is echter nooit wetenschappelijk aangetoond dat zulks een gunstige invloed heeft op het herstel van blessures. Er zijn wel degelijk aanwijzingen dat ijs de revalidatie beduidend trager doet verlopen.  

Pijnbestrijding.

Het beste om de pijn te verlagen tot een draaglijk niveau, maar zeker niet volledig te verdoven want anders voel je niet meer wanneer je de getroffen zone teveel belast, is bestrijden met een paracetamol, die niet de nadelen geeft van koelen. Ontstekingsremmers (ibuprofen, diclofenac, …) zijn absoluut af te raden omdat de ontsteking net deel uitmaakt van het herstelproces.

Zelfhelend vermogen.

Het uiteindelijk doel is om de blessure zo snel mogelijk, maar ook veilig en duurzaam te herstellen.

Daarbij is het belangrijk om te vertrekken vanuit het zelfhelende vermogen waarover ons lichaam, net als andere organismen, beschikt. De pijn na een blessure geeft je het signaal welke bewegingen je voorlopig niet meer mag uitvoeren. Leg je ijs op de aangetaste plek, dan verdoof je niet alleen de pijn maar ook de druk- en evenwichtssensoren waardoor je risico loopt om dezelfde blessure terug te krijgen. Hoe langer je koelt en hoe lager de huidtemperatuur, hoe nefaster het effect op de spierkracht en de stabiliteit. Koelen naar 18° geeft geen negatief effect, maar naar 10° wel.

Ontstekingsproces.

Tegelijk met de pijn komt een herstelmechanisme op gang. Uit de wand van cellen in de beschadigde plek wordt daarbij een stof (prostaglandine) vrijgezet die de ontsteking aanwakkert en die nodig is voor de aanmaak en het herstel van het bindweefsel. Wanneer je dat proces van zwelling en ontsteking onderdrukt door ijs te leggen, saboteer je eigenlijk je eigen herstel. De roodheid die vaak optreedt bij zo’n blessure is het gevolg van een sterkere doorbloeding die zorgt voor de afgifte van groeifactoren. Met ijs leggen rem je ook dat af. Hoe langer je in die beginperiode een icepack legt, hoe sterker de revalidatie wordt tegengewerkt. Nog een ander mechanisme speelt hierbij een rol. Koude doet je bloedvaten immers krimpen waardoor de bloedstroom richting de getroffen plek vermindert. Dat houdt zelfs nog een poos aan nadat het ijskompres is weggehaald.

(Bron : Plusmagazine)

Worden de appels gekist, tijd dat de jeugd zijn boekentassen van onder het stof vist.

Eerste hulp bij beroerte

Wat is het?

Bij een beroerte (CVA = cerebrovasculair accident) krijgt een deel van de hersenen voor korter of langere tijd geen zuurstof meer. Dat veroorzaakt plotse uitvalsverschijnselen. Beroerte is eigenlijk een verzamelnaam voor verschillende problemen in de hersenen:

  • Bij een herseninfarct sluit een bloedklonter een bloedvat in de hersenen af.
  • Bij een hersenbloeding barst een bloedvat in de hersenen open.

Een beroerte kan grote gevolgen hebben. Daarom moet je zo snel mogelijk de eerste symptomen herkennen en onmiddellijk de hulpdiensten verwittigen.

Wat stel je vast?

Bij een beroerte kan je de volgende symptomen zien:

  • Stoornissen in het bewustzijn
  • Duizeligheid
  • Misselijkheid
  • Verlammingsverschijnselen aan één kant van het lichaam
  • Een scheve mond
  • Moeite met spreken en slikken
  • Hoofdpijn
  • Verminderd zicht

Aanbeveling :

Zorg voor veiligheid. Als je het slachtoffer moet verplaatsen, ondersteun het slachtoffer dan aan de verlamde zijde.

Bel 112

Verleen verdere eerste hulp :

  • Controleer het bewustzijn
  • Controleer de ademhaling
  • Open indien nodig de luchtweg

Is het slachtoffer bewust? Laat hem/haar dan zitten en doe onmiddellijk de FAST-test :

  • Face (gezicht) : vraag om te lachen of de tanden te laten zien. Staat de mond scheef of hangt één mondhoek naar beneden?
  • Arm : vraag om beide armen tegelijkertijd voor zich uit te strekken met de handpalmen naar boven. Blijven de armen op gelijke hoogte?
  • Speech (spraak) : spreekt het slachtoffer onduidelijker of kan hij/zij niet op zijn/haar woorden komen? Vraag het aan het slachtoffer zelf of aan omstaanders, die hem/haar kennen.
  • Time (tijd) : probeer te achterhalen wanneer de klachten begonnen zijn.
  • Laat het slachtoffer rusten en geen inspanningen meer verrichten.
  • Help het slachtoffer om een comfortabele houding aan te nemen.
  • Als het slachtoffer scheef zit, ondersteun hem/haar zodat hij/zij niet kan vallen.
  • Geef het slachtoffer geen eten of drinken.
  • Stel hem/haar gerust. Blijf zelf rustig tegen hem/haar praten tot de hulpdiensten ter plaatse zijn.
  • Als het slachtoffer bewusteloos is, leg hem/haar dan in stabiele zijligging. Controleer elke minuut het bewustzijn en de ademhaling;
  • Was of ontsmet je handen nadat je eerste hulp verleend hebt.

(Bron : Gezondheid en Wetenschap)

Onmiddellijke ervaring bestaat niet!

De lach als medicijn

In de complexe en uitdagende wereld van zorg, of het nu op een ziekenhuisgang is waar het geluid van medische apparaten klinkt of in de vertrouwde omgeving van een thuisverpleging, schuilt een verborgen schat die vaak over het hoofd wordt gezien : “humor”.

De zorg, een wereld van ernstige diagnoses, pijnlijke procedures en diepe emoties, lijkt misschien een onwaarschijnlijke plek voor een glimlach. Toch is het juist daar, te midden van de uitdagingen en het verdriet, dat humor zijn waarde toont als een krachtig medicijn voor zoveel patiënten en zorgverleners.

Het is een paradox die alleen in de zorg lijkt te bestaan : in momenten van groot lijden werpt een goed geplaatste grap een lichtstraal op de duisternis. Het is alsof humor de pijn verzacht, zelfs als het niet de oorzaak ervan kan wegnemen. Maar waarom is dit zo? Misschien is het omdat humor ons herinnert aan onze menselijkheid te midden van medische machines en protocollen : we zijn meer dan ziektes. Het leven, zelfs in zijn meest moeilijke momenten, biedt nog steeds ruimte voor vreugde.

Door een lach lijken de zorgen voor een moment ver weg. Het is een moment van verbinding, waarin de kloof tussen zorgverlener en patiënt wordt overbrugd door iets zo eenvoudigs als een (glim)lach. Maar het gebruik van humor in de zorg is niet zonder risico. Wat voor de een grappig is, kan voor de ander kwetsend zijn. Het is een delicate dans tussen lichtheid en respect, tussen het verlichten van spanning en het erkennen van de ernst van de situatie. Maar juist in deze complexiteit schuilt de schoonheid van humor in de zorg. Het vraagt om empathie, het vermogen om de gevoelens van de anderen te lezen en daarop te reageren met zorgvuldigheid en mededogen.

Humor doorbreekt de afstandelijkheid van witte jassen en medische dossiers en brengt ons terug naar de kern van wat het betekent om voor elkaar te zorgen. Te midden van alle uitdagingen, vergeet nooit iemand te doen lachen. De kracht van humor is een medicijn voor de ziel, een bron van licht in de donkerste tijden. Een oude spreuk zegt :”Een dag zonder lach is een verloren dag”. In de zorg, waar elke dag een strijd kan zijn, is er geen ruimte voor een verloren dag.

(Bron : Gezond thuis Wit-Gele Kruis)

De beste voeding : positieve gedachten!

Verschil tussen vertrouwenspersoon en vertegenwoordiger / wet patiëntenrechten

Zolang iemand wilsbekwaam is oefent hij zelf zijn rechten als patiënt uit. Een wilsbekwame patiënt kan zich wel laten bijstaan door een vertrouwenspersoon, bv. voor het bijwonen van consultaties.

De vertrouwenspersoon helpt de patiënt om de gezondheidstoestand en behandeling beter te begrijpen en ondersteunt hem in de dialoog met artsen en andere zorgverleners. De vertrouwenspersoon heeft het recht om alle informatie te ontvangen die nodig is om inzicht te krijgen in de gezondheidstoestand van de patiënt. Daarnaast heeft hij recht op inzage en afschrift van het patiëntendossier. Een vertrouwenspersoon neemt echter geen beslissingen in de plaats van de patiënt. Het aanduiden van een vertrouwenspersoon gebeurt meestal ad hoc, maar kan ook schriftelijke vastgelegd worden, bv. via het formulier van de Federale Commissie ‘Rechten van de Patiënt’.

De aanduiding kan op elk moment beëindigd worden. De bevoegdheid van de vertrouwenspersoon vervalt zodra de patiënt niet langer wilsbekwaam is. Vanaf dat moment is het de vertegenwoordiger die namens de wilsonbekwame patiënt handelt. Hij ziet erop toe dat de rechten van de patiënt gerespecteerd worden en neemt beslissingen in diens plaats. Het aanduiden van een vertegenwoordiger kan gemoedsrust geven.

De wilsbekwame patiënt kiest voor deze rol iemand die hij vertrouwt, wetende dat die zijn belangen zal behartigen als hij daar zelf niet meer toe in staat is. Een vertegenwoordiger aanduiden kan via het formulier van de Federale Commissie ‘Rechten van de Patiënt’ of via de negatieve wilsverklaring.

De aanduiding kan ook op elk (wilsbekwaam) moment beëindigd worden.

De vertegenwoordiger handelt altijd in het belang van de patiënt. Hij heeft de bevoegdheid medische handelingen te weigeren voor de patiënt wanneer hij zich hierop kan beroepen op een negatieve wilsverklaring.

Niet iedereen heeft de bewuste keuze gemaakt een vertegenwoordiger aan te duiden. Wanneer dat niet het geval is of indien deze niet langer kan of wenst op te treden, bepaalt de wet automatisch wie de rol opneemt van vertegenwoordiger via een cascadesysteem.

Is er een bewindvoerder voor de persoon aangesteld door de vrederechter, dan wordt deze de vertegenwoordiger. Zo niet wordt de samenwonende partner aangesproken, vervolgens de meerderjarige kinderen, de ouders, de meerderjarige broers of zussen.

Als die personen ontbreken of geen van hen de rol van vertegenwoordiger wenst op te nemen, zijn het de betrokken zorgverleners die de belangen van de patiënt vertegenwoordigen en verdedigen (in multidisciplinair overleg).

(Bron : LEIFlijn)

Bezoek brengt altijd vreugde aan, is het niet bij het komen, dan is het bij het gaan!

Herinneringsbrief bij onbetaalde factuur

De eerste herinneringsbrief bij de laattijdige betaling van een factuur wordt gratis. De nieuwe wet trad op 1 september 2023 in werking. Dit wetsontwerp werd in april 2023 goedgekeurd en verscheen in mei 2023 in het Staatsblad.

Om te voldoen aan de vragen, die we hierover regelmatig krijgen, plaatsen we ook dit wetsvoorstel.

Tot nu toe moest wie zijn facturen niet op tijd betaalde bij ontvangst van een herinneringsbrief vaak al extra kosten betalen. Daar kwam nu verandering in.

Consumenten hebben na ontvangst van de eerste herinneringsbrief minstens 14 kalenderdagen de tijd om hun schuld af te lossen zonder extra kosten. Als de factuur dan nog niet betaald is, kunnen verwijlintresten en/of kosten worden aangerekend. Die zijn wel geplafonneerd.

Eerste herinnering gratis.

Als consument moet je eerst een (gratis) herinnering krijgen waarin de leverancier 14 kalenderdagen bedenktijd geeft. Deze gratis herinnering moet minstens volgende zaken bevatten :

  • Het verschuldigde saldo en het bedrag van het schadebeding dat wordt geëist bij niet-betaling.
  • De naam of benaming, het ondernemingsnummer van de onderneming die schuldeiser is.
  • Een beschrijving van het product dat de schuld heeft doen ontstaan, alsook de datum van opeisbaarheid van deze schuld.
  • De termijn waarbinnen de schuldvordering moet terugbetaald worden vooraleer enige kost, interesten of vergoedingen mogen worden gevorderd (die termijn moet dus minstens 14 kalenderdagen bedragen)

Let op : er werd een uitzondering gemaakt voor kleine ondernemingen. Zij mogen de intrest berekenen vanaf de dag waarop de eerste gratis herinnering werd verstuurd. Het invorderen van die intrest kan pas vanaf het verstrijken van de herinneringstermijn van 14 dagen. Onder ‘kleine onderneming’ wordt in dit geval verstaan : vennootschappen, die op balansdatum van het laatst afgesloten boekjaar niet meer dan twee van de volgende criteria overschrijden :

  • Jaargemiddelde van het aantal werknemers : 50
  • Jaaromzet, exclusief de BTW : 9 000 000 euro; balanstotaal : 4 500 000

Als je de herinnering op papier ontvangt, begint de termijn van 14 dagen pas te lopen vanaf de 3de werkdag na verzending. Ontvang je de herinnering via mail, dan begint de termijn van 14 dagen de kalenderdag na de verzending te lopen.

Gaat het om een overeenkomst voor doorlopende diensten (met periodieke facturen zoals bij nutsbedrijven enz.), dan moet bij wanbetaling op drie verschillende vervaldagen per jaar eerst een gratis herinnering worden verstuurd. Pas voor een 4de  wanbetaling in datzelfde jaar mag direct een kost van de geldende portokosten + maximaal 7.50€ aangerekend worden voor de eerste herinnering.

Kosten geplafonneerd.

Indien in de algemene voorwaarden staat dat er een intrest verschuldigd is bij wanbetaling, dan mag die intrest niet hoger zijn dan de intrest die in B2B geldt (momenteel 10.50%)

Als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150€ is, dan mogen maximaal 20€ aanmaningskosten aangerekend worden. Voor een bedrag tussen 150 en 500€ is dat maximaal 30€, vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag tussen 150.01 en 500€. Ligt het bedrag hoger dan 500€, dan wordt dat 65€ vermeerder met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500.01€ met een maximum van 2 000€ als het verschuldigde saldo hoger dan 500€ is.

NOTA : Voor contracten afgesloten voor 1 september 2023 golden de nieuwe regels pas vanaf 1 december 2023. Voor contracten afgesloten vanaf 1 september golden de nieuwe regels meteen.

(Bron : Plusmagazine)

Als je ’t niet kan oplossen, is ’t geen probleem!

1 euro schadevergoeding voor een dag zonder internet

Als je vanaf 1 november 2024 door een storing geen internet meer hebt, heb je recht op een heel kleine vergoeding. Er moet wel eerst voldaan worden aan enkele voorwaarden.

Concreet gaat het om 1€ per dag dat je zonder internet of telefoon valt. Tenminste wanneer het voor de telecomoperator niet om overmacht gaat. Ook niet onbelangrijk : de panne moet minstens acht uur duren, en telecomoperatoren mogen de vergoeding ook laten afhangen van jouw maandelijkse abonnementskosten, of ook een compensatie aanbieden in de vorm van bv. een gratis filmticket.

De verschillende telecomoperatoren zullen hun klanten de komende weken duidelijk moeten maken hoe ze de compensatieregeling organiseren. Bedoeling is wel dat de vergoeding automatisch wordt uitbetaald.

“De telecomprijzen zijn niet goedkoop in ons land. Als er dan een panne is, is een compensatie het minste wat ze kunnen doen voor hun klanten. En pannes zijn er bij de vleet”, dixit ontslagnemend minister van Telecommunicatie.

(Bron : Plusmagazine)

DOE LIEVER WEINIG GOED DAN VEEL FOUT!

Weet je / wist je ?

Wat te doen van heden tot en met 20 november?

KALENDER :

  • Donderdag 3 oktober : Bezoek Kasteel van Gaasbeek
  • Vrijdag 4 oktober : Infonamiddag voor COPDers en hun partner/mantelzorger in AZ Sint-Blasius, Dendermone
  • Zaterdag 5 oktober : COPD-Symposium in Alden Biesen
  • Dinsdag 8 oktober : Infonamiddag voor COPDers en hun partner/mantelzorger in Reve, AZ Sint-Franciscus, Heusen Zolder
  • Donderdag 10 oktober : Bezoek ZLDR Luchtfabriek te Zolder
  • Woensdag 23 oktober : Infovoormiddag voor COPDers,  Partner/mantelzorger in Reva UZA Edegem
  • Zaterdag 26 oktober : 4 Sluizentocht vanuit Maastricht
  • Vrijdag 15 november : Bedrijfsbezoek SANOFI Geel
  • Woensdag 20 november : WereldCOPDdag

Over al deze activiteiten las je reeds of lees je komende weken ALLES in onze Nieuwsflashes en ontvang je ook de nodige info via Mailchimp.

MEDIA :

  • In de weekendbijlage van DE MORGEN van zaterdag 28 september verscheen een interview met Prof. Stephanie Everaerts (UZ Leuven) i.v.m. longvolumereductie. Link : “Longvolumereductie biedt nieuwe hoop voor COPD-patiënten” (planet-health.be)
  • In de weekendbijlage van HET BELANG VAN LIMBURG verschijnt op zaterdag 5 oktober naar aanleiding van het Symposium Zorgpad voor COPD een uitgebreide bijdrage over COPD
  • In het tijdschrift Libelle, verschijnend in de week van de WereldCOPDdag kan je een interview lezen met onze lotgenote, vorige secretaris, Greet Eelen.

WAAR BLIJVEN ONZE ANDERE VLAAMSE MEDIA?

  • ER ZIJN NOG WEEKBLADEN, KRANTEN, …
  • ER IS RADIO EN TELEVISIE
  • ER ZIJN DE REGIONALE ZENDERS EN

WAAROM KOMT COPD MINDER ONDER DE AANDACHT?

ZIJN WIJ ALS PATIENT, MENS MINDERWAARDIG?

BESTE LOTGENOTEN, SYMPATHISANTEN

KIJK om je heen. Heb je zelf of via een kennis, familielid, … connectie met mediamensen? Spreek hen aan. Breng hen in contact met onze COPD vzw.

MET Z’N ALLEN ZULLEN WE ONZE AANDOENING MEER BEKENDHEID BEZORGEN EN RESPECT AFDWINGEN!

WERELDCOPDDAG :

Woensdag 20 november WERELDCOPDDAG.

Net als vorige jaren zal ook dit jaar weer in verschillende klinieken en reva-centra een Bike Challenge plaats hebben. Over een week zullen wij hopelijk alle deelnemende klinieken en centra kennen. Meteen krijg je alle info via een extra Nieuwsflash.

Een Bike Challenge : Patiënten, zorgverleners, passanten fietsen op een spinfiets. De Olympische gedachte is hier helemaal op haar plaats.

Onze COPD vzw zal in alle klinieken en centra aanwezig  zijn. Hierbij rekenen we ook op jullie? Zie je jouw kliniek/centra in de lijst? Aarzel niet. Vertegenwoordig jij die paar uurtjes JOUW COPD vzw. Geef een seintje via info@copdvzw.be

FACEBOOKPAGINA :

COPD vzw heeft een eigen facebookpagina. Hierop lees je alles over de uitstappen, opgesmukt met de nodige foto’s, evenals heel wat andere interessante mededelingen en nieuwtjes.

Geen facebooklid : geen probleem. Bovenaan onze website zie je het icoontje “f”. Klik daarop en je kan de laatst geplaatste info en foto’s bekijken. Je kan wel geen commentaar schrijven. Je hoeft je ook niet zo nodig aan te melden. Uiteraard ben je daarin vrij.

TROOPER :

Doe jij, je familie, vrienden, kennissen online aankopen.

Steun COPD vzw. Hoe? Bekijk op onze website welke stappen je zet om te kunnen steunen. Het kost je niks!

FINANCIELE TUSSENKOMST/TEGEMOETKOMING : 

Recent bezochten we de firma HEGO MOBILE. Het woord spreekt voor zich: allerlei hulpmiddelen voor minder mobiele mensen. De ons ontvangende gastvrouw gaf heel wat info over allerlei financiële tussenkomsten en tegemoetkomingen. Heel goed om weten. Zij beloofde ons een volledig overzicht van alles te bezorgen. Niet vandaag, maar over … . Wij geven jullie alles door via een extra Nieuwsflash.

Er zijn heel wat tussenkomsten e.d. te verkrijgen. Durf je te begeven naar de sociale dienst van je gemeente.

WILSVERKLARINGEN : Bekijk de onderstaande info

MET DANK AAN DEZE PARTNER!!

Download de nieuwsbrief

Wens je liever de nieuwsbrief te downloaden en eventueel af te printen, dat kan! 

Druk op de knop hieronder!

Dankbaar voor onze

Partners

Dankzij deze partners/sponsors kunnen wij onze patiënten begeleiden.

Hulp nodig?

Blijf niet zitten met je vragen en contacteer ons!